Köpvillkor
Företagsinformation
Adress: Impecta Fröhandel AB, Gimgöl Granebo 1, SE-643 98 JULITA
E-post: info@impecta.se
Telefon: +46 (0)150-923 31
Organisationsnummer: 556196-3587
Allmänt
Alla order levereras enligt nedanstående villkor. När du beställer från Impecta Fröhandel AB godkänner du samtliga köpvillkor. I och med lämnad beställning accepterar du även betalningsansvar för köpet. Fordran kan komma att överlåtas till en samarbetspartner (t.ex. Klarna). Rättigheterna till text och bilder på webbplatsen är reserverade av Impecta Fröhandel AB. Kopiering eller publicering av dessa är inte tillåten utan tillstånd från oss. Vi reserverar oss för fel i text och bild, slutförsäljning eller bristande varutillgång. Med orden ”vi” och ”oss” avses i köpvillkoren Impecta Fröhandel AB.
Odlingsanvisningar
Sortspecifika odlingsanvisningar anges direkt på fröpåsen och här i webbutiken i produktbeskrivningen för varje frösort. Allmänna odlingsråd finns under avdelningen Jordnära och rubriken Frösådd (direktlänk).
Kvalitet/Garanti
Vi säljer portionsförpackat frö och odlingstillbehör, avsedda för hobbyodling. Vi svarar själva för all provodling av kommande nyheter och genomför regelbundna grobarhetstester för att säkerställa fröernas kvalitet. Allt frö garanteras sortäkthet samt på påsen angiven lägsta garanterad grobarhet minst ett år efter inköpsdatum, under förutsättning att de lagrats på rätt sätt* och aktuella anvisningar följts. Vi ansvarar inte för den vidare odlingen. Förlust i näringsverksamhet eller annan indirekt skada ersätts inte. För odlingstillbehör lämnas generellt ett års garanti och på odlingstillbehör som innehåller elektronik 2 års garanti, mot fabrikationsfel. För att garantin ska gälla ska du kunna visa att du köpt varan av oss. Garantin gäller inte fel som uppkommit genom att varor inte skötts eller brukats i enlighet med bruksanvisningen, utsatts för elektriska överspänningar från t.ex. åska, eller byggts om eller ändrats. Se nedan om reklamationsrätt.
*Frö lagras torrt, mörkt och svalt för bästa hållbarhet.
Priser
Priserna i webbutiken visas i aktuell valuta och med eller utan moms beroende på om moms debiteras (beroende på bl.a. leveransland). Visas fel valuta? Då ändrar du det enkelt genom att välja rätt land i landsväljaren längst upp till höger i butiken. Kunder från länder vars valuta vi inte hanterar, får valutan Euro.
Kundregistrering
Spara kundnumret du får vid första köptillfället, för att underlätta vid senare kontakt med oss. Genomförd beställning innebär att du samtycker till att dina uppgifter lagras i vårt kundregister för att kunna behandla din order och kommande köp, underlätta vid frågor, samt för utskick av erbjudanden från oss eller våra samarbetspartners. Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få utskick från oss, ta del av de sparade uppgifterna, ändra dem eller be att få dem raderade. Dina uppgifter skyddas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Du kan läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter under rubriken Integritetspolicy - GDPR (direktlänk).
Force majeure
Vi frånsäger oss ansvar för skador uppkomna av förhållanden som vi inte kunnat förutsäga eller påverka (såsom krig, naturkatastrofer, arbetsmarknadskonflikter, myndighetsåtgärd, importförbud och liknande), som omöjliggör fullgörandet av ingångna avtal.
Leveransvillkor
Du kan beställa från oss året runt. Vi skickar normalt din order 1-2 vardagar efter mottagandet. Innehåller ordern varor med lagerstatus "På väg in!" skickas ordern när alla artiklar finns i lager. Beräknad leveranstid anges på orderkvittot. Tänk på att transporten från oss till dig inte är inräknad i leveranstiden som anges, utan tillkommer. Inom Sverige är transporttiden normalt 1-2 dagar, men kan i vissa fall bli 3 dagar. Vi levererar till de flesta länder i Europa, men då är transporttiden normalt 2-6 dagar. Kunder i Norge hänvisas till www.impecta.no för förmånligare leveransvillkor.
Tillgängliga transportsätt kan variera och de som gäller för just din beställning visas i kassan i webbutiken.
Frakt och emballageavgift
Anges inkl. moms och debiteras på samtliga order enligt nedan. Vid leverans till land utanför EU:s momsområde dras svensk moms av (f.n. 25%).
Sverige - från 29 kr, fraktfritt vid order över 300 kr*
Övriga Europa - från 39 kr
*Gäller vid köp av enbart frö och mindre tillbehör.
Exakt uppgift om frakt- & emballageavgiftens storlek lämnas i kassan.
Outhämtad försändelse
Paketleverans som skickats från oss måste alltid hämtas ut, även om du avser att returnera försändelsen. För outhämtad försändelse debiterar vi en avgift på upp till 250 SEK för att täcka våra kostnader.
Leveransadress
Det är ditt ansvar som kund att kontrollera att angiven leveransadress för din beställning är korrekt. Eventuella tillkommande kostnader beroende på felaktig adress vidaredebiteras dig.
Transportskador
Vi står för transportrisken, det vill säga risken för att varan skadas eller kommer bort, under transporten från oss till dig. Undantaget är om mottagaren begär ”Leverans utan kvittens” och/eller ”Ny utkörning”, då övergår transportrisken till mottagaren. Vid leverans till postlåda/dörr upphör vårt ansvar för transportrisken när försändelsen avlämnats.
Transportskador ska anmälas till oss inom 24 h från mottagandet. Spara eventuellt skadat emballage och dokumentera gärna skadorna genom att fotografera dem.
Ångerrätt
Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL) har du som privatperson rätt att ångra ditt köp utan särskild anledning inom 14 dagar efter att du mottagit varorna. Du som kund ansvarar för transportrisken vid returer, det vill säga risken för att varan skadas eller kommer bort på väg till oss. Vi rekommenderar därför att emballera väl och skicka spårbart. Om du returnerar hela ordern krediteras hela orderbeloppet inkl. frakt och emballageavgift. För att erhålla full kreditering måste dock varorna vara i väsentligen oförändrat skick. Fröpåsar får ej vara öppnade. Avdrag görs för varornas värdeminskning i den mån den beror på att du som konsument hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
Om du vill utöva din ångerrätt, ska du utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad sända tillbaka varorna. Vi ska likaledes utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar efter att vi mottagit varorna eller bevis på återsändande, genomföra återbetalning av krediterat belopp. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något. Vill du använda dig av Konsumentverkets ångerblankett (inte obligatoriskt, du kan självklart utöva din ångerrätt på annat sätt) kan du ladda ner blanketten genom att klicka här.
Reklamationsrätt
Enligt Konsumentköplagen har du som privatperson rätt att reklamera en vara i 3 år efter att du tagit emot den. Du måste reklamera varan "inom skälig tid" efter att du upptäckt felet och felet måste vara "ursprungligt", det vill säga att det fanns där redan när du mottog varan. Vid godkänd reklamation står vi för returfrakt och transportrisk, beroende på felets art reparerar vi eller byter varan, alternativt erbjuder tillgodohavande. I tredje hand erhålls ekonomisk ersättning, vilken inte kan överstiga varans försäljningsvärde. Förlust i näringsverksamhet eller annan indirekt skada ersätts inte. Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens beslut. Konsumentköplagen gäller inte om du som köpare är näringsidkare.
Kontakta oss alltid först om du vill reklamera en vara, innan du returnerar den. Giltigt köpbevis/kvitto ska bifogas reklamerad vara. Vi lämnar 2 års garanti på alla odlingstillbehör som innehåller elektronik. Garantin gäller inte fel som uppkommit genom att varor inte skötts eller brukats i enlighet med bruksanvisningen, utsatts för onormalt brukande eller vanvård, utsatts för elektriska överspänningar från t.ex. åska eller byggts om eller ändrats.